Vissza a nyitólapra
KERES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10 DOLOG
amit a papajáról tudni kell 

1. A dinnyefa, más néven papaja (Carica papaya) a dinnyefafélék (Caricaceae) családjába tartozó, nagy termetű növény. Több méter magasra növő törzsei csak gyengén fásodnak, laza állományúak. Akár tíz méter magasra is nőhet, de törpe (1-2 m magas) változatai is ismeretesek. A Karib-szigeteken és Amerika trópusi vidékein őshonos. Feltételezhető hazájából, Mexikóból a spanyolok terjesztették el a XVI. században. A világ trópusi övezeteiben mindenhol termesztik. Dél-Afrikából, Latin-Amerikából, Afrikából és Ausztráliából exportálják.

2. A papaja a trópus egyik legelterjedtebb haszonnövénye: gyakorlatilag minden része hasznosítható. A fát borító rostos háncsból kötelet készítenek. Egyméteres átmérőjű levelei, törzse és az azon szorosan összezsúfolva fejlődő, éretlen gyümölcsei tejnedvet (latexet) tartalmaznak. A papaja széles levelébe burkolt hús tovább friss marad, s főzéskor gyorsan megpuhul. Leveleiből és ágaiból teát főznek. 

3. Nagy, dinnyeszerű gyümölcse bogyótermés. Lehet körte alakú, gömbölyű, ovális vagy hengeres, gyakran csúcsos. Sárgászöld, sárga vagy narancssárga színű. Hossza 10–70 cm, tömege akár 9–11 kg is lehet, de a hazánkban kapható általában csak félkilós. Gyümölcshúsa puha, leveses, illata a barackéra, míg az íze a sárgadinnyéére és a málnáéra emlékeztet. Lédús terméshúsa sötétsárga, narancssárga vagy lazacpiros, mintegy 2,5 cm vastag. A borsószemnyi magok a nagy központi üregben, a termés belső falán sűrűn helyezkednek el, felületük rücskös, színük fekete, ízük a zsázsáéra emlékeztető, borsos. Utóérő gyümölcs, szobahőmérsékleten is beérik hét-nyolc nap alatt. Akkor a legjobb, ha héjának legalább az egyharmada már megsárgult. Az érett papaja csak pár napig tárolható.

4. A papaja 80–85%-a víz, 12%-a szárazanyag és ennek 8–10%-a cukor. A gyümölcs energia- és tápanyagtartalma (az USDA adatbázisa alapján): 39 kcal, 0,6 g fehérje, 0,14 g zsír, 9,8 g szénhidrát, 1,8 g rost. Van benne 25 mg ω-3- és 6 mg ω-6-zsírsav, valamint tizenhétféle aminosav. A papaja gazdag ß-karotinban (276 µg), A-vitaminban (1094 NE), E-vitaminban (0,7 mg), folátban (38 µg), de főleg C-vitaminban (61,8 mg). 100 g papajával egész napi C-vitamin-szükségletünket fedezhetjük. Az ásványi anyagok közül káliumtartalma (257 mg) érdemel figyelmet, kalciumból 24 mg-ot, vasból 0,1 mg-ot tartalmaz.

5. A papaját gyógyászati célokra is régóta használják, elsősorban az éretlen (zöld) termésben található papain miatt. A papain enzim saját tömegének a harmincötszörösét kitevő állati fehérje lebontására képes. A pepszinhez hasonló, fehérjeemésztő hatású enzim antioxidáns, gyulladáscsökkentő, antibakteriális és étvágyjavító hatású. A papain a pepszint és a pankreatint meghaladó mértékben segíti az emésztést. Kiválóan tisztítja a bélfalat, és hatásos azok számára, akik gyomorsavhiányban szenvednek, vagy kevés a fehérjebontó enzimjük.
A papaint sérülés és műtét utáni vizenyők, illetve nehezen gyógyuló sebek és bizonyos bőrbetegségek (övsömör) kezelésére is alkalmazzák. A papaja fehérjebontó enzimei a bőrre hatva nemcsak a ráncokat csökkentik, hanem a külső, elhalt hámsejtek kíméletes eltávolítására is alkalmasak. Nem csoda, hogy e növényben számos bőrtisztító kozmetikum hatóanyaga lelhető fel.

6. A félig érett, friss papaja túladagolása mellékhatásokra vezethet, ezért a gyomor- és nyombélfekélyben, valamint tüdőtágulásban nem javasolt a túlzott mértékű fogyasztása. Állapotos nők semmiképp se egyenek éretlen papaját, mivel spontán vetélést idézhet elő.

7. Érettségtől függően zöldségként és gyümölcsként is fogyasztható. Az éretlen (zöld) papaja a vietnami és a thai konyha kedvelt nyersanyaga. A nagyon finom leveleket megpuhítva zöldségként is fogyasztják. A zöld terméseket – a tökhöz hasonlóan – főzve, sütve, csőben sütve és töltve is elkészíthetjük. Ecetben is eltehető. Nálunk is kapható kapros-tormás és tárkonyos-fokhagymás ízesítésű zöld papaja kitűnő savanyúság.

8. Az angolok a papaját a gyarmati időben „reggeli gyümölcsnek” nevezték. A trópuson még manapság is reggeliként fogyasztják. Az érett termés lágy húsa héj és magok nélkül nyersen desszertként vagy salátaként ehető, s a citromlé még jobban kihozza az ízét. Jól illik hozzá a gyömbér, a méz, a portói, a kókusztej és a juharszirup is. Az érett, pürésített papajából különleges, rostos ivólevet is készítenek, miként jégkrémek, kompótok és lekvárok alapanyagául is felhasználják. A gyümölcssalátához mindig utolsóként adjuk hozzá, mivel papainja megpuhítja a többi gyümölcsöt. Enzimtartalma miatt tej alapú desszerthez sem érdemes keverni.

9. Az ausztrál őslakók fedezték fel először a paw-paw fa leveleiből és ágaiból főzött tea gyógyító hatását. Manapság már kereskedelmi forgalomban is kapható a papaja szárított leveleiből készített tea. A papajatabletta a zöld papaja friss hajtásaiból és félérett gyümölcsének szárítmányából és magjából készül. Ananásszal vagy kombuchával kombinálva koncentrátum és tabletta formájában is elérhető, papaintartalmú étrend-kiegészítő.

10. A zöld papaja illata (Mui du du xanh) című, Saigonban játszódó film egy vietnami szolgálólány magánéletének páratlan szépségű bemutatása. Rendezője, Tran Anh Hung Cannes-ban Arany Kamerát, majd 1994-ben Cézár-díjat kapott legjobb elsőfilmesként, s ebben az évben Oscar-díjra is jelölték mint legjobb idegennyelvű filmet.

Kovács Ildikó dietetikus




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Hungary License.